onsdag 30 november 2011

Att individualisera....olika fokus

Hittadae ett fantastiskt inlägg hos en av mina favoritbloggare Erica Lövgren i Piteå. Jag minns att jag sparade ner inlägget för att jag kanske behövde det "en regnig dag". Detta var i uppstarten av arbetet "att skriva sig till läsning". Jag minns att jag tänkte: "undrar om jag kommer hamna i detta flow någon gång?" Helt plötsligt inser jag att jag är där nu, idag, igår och förmodligen imorgon också. Jag delar med mig av henne lista som jag kan skriva under på varje punkt. Enda skillnaden är att vi inte skrev lövsagor, utan vi skrev faktatexter om den grekiska mytologin, Herkules hjältehistorier etc utifrån egenhändigt ritade tankekartor = kom-ihåg bilder. Och det var under ett oerhört fokuserat arbetspass som jag kände...det här är helt otroligt, det måste vara rätt. Äntligen känns individualisering fullt ut, inte omöjligt längre. Här kommer Ericas  tolkning:

Fokusera på varje elev! – Olika fokus!

Under ett arbetspass med samma uppgift har du möjlighet att ha olika fokus för olika barn. I dag skrev vi till exempel lövsagor. Uppgiften var samma för alla men med olika fokus. Jag leder eleverna in på sitt fokus under hela lektionspasset. De märker inte ens att jag gör det. Jag kan göra det genom att ställa frågor, kommunicera mina förväntningar och ge positiv förstärkning eller anpassa uppgiften. Exempel på fokus är:

... öva samarbete

... öva sin uttrycksförmåga

... öva sin lyssnarförmåga

... kunna formulera sig

... kunna kompromissa

... kunna hålla sig till ämnet

... kunna vara fokuserad under en längre tid

... öva sitt minne

... öva sin motorik

... öva sin flexibilitet

... öka sitt ordförråd

... lära sig bygga upp en berättelse

... lära sig känna igen helord

... lära sig spara

... lära sig skriva ut

... lära sig en viss bokstav

... lära sig läsa ljudenliga ord

... lära sig läsa ljudstridiga ord

... lära sig kritiskt granska texten

... lära sig ge råd

... lära sig ta ett råd

//NinnaK

torsdag 24 november 2011

Fröken filosoferar.....

Under denna vecka har vi fördjupat oss i skapelseberättelser. Oj, vad roligt det är! ”Är det sant!?” frågar barnen vilket ger upphov till mycket intressanta diskussioner och funderingar. Utifrån egyptiska gudasagor har vi avbildat oss som en rika faraoner…underbara porträtt finns att beskåda ovanför barnens hyllor i korridoren. Vi har även jobbat med den nordiska skapelseberättelsen och gjort tankekartor- ”kom-ihåg-bilder” där asken Yggdrasil med Asgård, Midgård och Jotenheim, Oden och hans bröder och festsalen Valhall ritats. Nu skriver barnen texter till sina bilder. Oj, vad mycket vi tränar på språket….att komma ihåg, återberätta muntligt, omsätta det i skrift. Härliga dagar med härliga barn.
Vi arbetar utifrån att vi lär tillsammans. Vi tränar oss i att kunna skriva, först tillsammans i helklass, sedan i mindre grupp, i par och till slut kanske jag kan det själv. Ett mantra som hörs många gånger hos oss är: "Det jag kan, det delar jag med mig till andra. Det jag ännu inte har lärt mig får jag av andra." Det tycker jag är bra...och väldigt Vygotskij=)

NinnaK

fredag 18 november 2011

Här demonstreras vad som händer när man kväver elden och varför man ska täcka över elden med filt eller annat för att elden inte ska få syre.
Mycket intresserade barn...

Vi fick fint besök av en brandman

Fröken som hade laddat för att brandmannen skulle komma med sin brandbil, fick snopet vända in till klassrummet...tur att barnen inte tyckte det gjorde något. Barnen fick en kanonbra läxa: De skulle gå hem och kontrollera om det fanns brandsläckare hemma och var den sitter. De skulle även se till att det var ett nytt batteri isatt.

torsdag 17 november 2011

onsdag 16 november 2011

Att skriva sig till läsning ASL

...är ju det vi har jobat med under ettan och fortsätter med under tvåan och trean. Vi är nu ca 40 pedagoger i Umeå kommun som  träffas och tipsar varandra om hur man kan jobba och vad vi behöver tänka på. Många av de som är med i nätverket har precis påbörjat sin resa och berättar stolt över hur fint barnen jobbar och hur kul det är. Jag kan bara sitta och humma, nicka och stolt hålla med. Vilket fantastiskt arbetssätt det är att bygga på skrivandet som barnen oftast har satt igång redan innan förskoleklassen. Riktigt , riktigt spännande är det att nu ha börjat arbeta med pennan, få in bokstavsformerna med rätt handlag. Inser att jag inte lagt ut så många "skrivjobb" på länge, vilket självklart inte innebär att vi har slutat skriva, nejdå vi håller som bäst på att skriva både med pennan och datorn. Jag kommer att lägga ut lite arbeten som vi har haft uppsatt på väggarna där vi recenserar Kalle och chokladfabriken, vårt besök på Norrlandsoperan där vi fick se och höra symfoniorkestern uppföra Peter och vargen, samt lite exempel på hur det kan se ut när barnen tränar på att skriva bokstäver på rätt sätt. de tillfällen vi jobbat med att forma bokstäver har varit magiska. Är galet glad över att ha låtit barnen få ett år extra på att träna upp finmotoriken för nu går det så mycket bättre att få till de små rackarna. Som ett barn sa: "Jag har inte tittat upp på 10 minuter! Det här var jätteroligt. Får jag jobba lite mera?" Underbart! Vi utgår från Erica Lövgrens upplägg. Erica jobbar som läs- och skrivutvecklare i Piteå Kommun och har skrivit en fantastisk bok om arbetsmetoden. Så nu håller vi på att jobba med de bokstäver som bygger på samma rörelse - motsols dvs c, a,å,ä, d, g osv.  (inte då med dessa a utan med de som man skriver med....) hum, det här var svårt att beskriva i denna sena timme. Jag tror att ni förstår=).

fredag 11 november 2011

Vi jik till ICAvi ått frukt milonerna var godast. Vi har jort matte de var  kul.
Vi jorde svenska de varinte kul. vi har rast de är kul. Vi ska ha stormöte. vi  har haft engelska. vi har jort om grufalon.  Vi jik in på mejeriet. Vi jik in dar de jordet bröd.

Av Wilmer och Edvin 11/11-11

Liam och Emma vecka 45

Vi har varit på ICA och smakade frukter som hette drakfrukt, mango, melon, passionsfrukt.
Vi har jobbt med Gruffalon och gjort en ny Gruffalosång.

Av Liam och Emma

Vecka 45.

Vi har varit på ICA och prövat olika frukter. Vi har haft idrott med värdens bästa idrotts tränare Fredrik. På idrotten har vi haft olika roliga iekar. Vi har också varit med värdens bästa Ninna. Vi har haft matte, svenaka och lite blandat.



Av Jouliana och Wilma.

Bösöket på ica och vad vi har jort i vekan

Vi har varit på ICA där vi har fått smaka på frukter och några smakade lite annorlunda för vi har inte ätit dem förut. Några hade taggar och andra hade konstiga namn som drakfrukt.
Vi har haft idrott vi gjorde en lek som hette basketfia det var kul.
Vi har format bokstäver, vi har jobbat med matteboken. Vi har också jobbat med Abakus.
Av Dalja Selina och Anna

När vi gick till ICA och vad vi gjorde i veckan vecka 45

Vi gick till ICA då kom en tjej som hette Gunilla och visade runt det var spännande. Sen fick vi smaka frukter det var drakfrukt, den ser ut som en draksvans. Vi fick också smaka passionsfrukt, honungsmelon och galiamelon och physalis och många andra och när vi kom tillbaka var det rast och lekte kurajöma.
vi har jobat matte. vi har jobat engelska.vi har format box stäver.vi har jobat svenska.
Av Veronica och Leo

Jag har varit på ICA ålidhem vecka 45

Hej!
jag har varit på ICA ålidhem och smakade på olika frukter från andra land. Vi i klassen smakade på: mango, granat äpple, passonfrukt, drakfrukt, honungsmelon, phfyssalis, galiamelon och tammarillo. Vi fick okså gå in bakom mejeriet och det var kallt där inne. Vi vick okså gå in på lagret och kolla hur det såg ut där bakom. På skolan   har vi haft gympa, matte, svenska och engelska.
Hej då syns nästa vecka!!!
av Tekla  den 11/11-11!

Helmer och Alfred och Abdul rahman

Vi har varit på ICA glunten och fåt smaka olika frukter.
Vi har haft basket övningar på idroten.
Vi har läst Edward Tulanes Fantastiska Resa.

Simon och Hanna vecka 45

Vi varit på ica glunten. Vi såg platta burkar. Sen fick vi prova massa av olika frukter. Till exempel två olika meloner och ananas och drakfrukt och physalis och granatäpple och mango. Vi fick gå in i skälva mejeriet.
Vi fick smaka alla frukter. Vi fick frukter med oss 24 mandariner och 24 äpplen. vi har haft ine idrot med Fredrik. Vi höll på med fiabasket och vi tävlade gula laget vann två gonger. Vi skrev mycket på datorn den här veckan.Vi har gjort matte bok.
av Simon och Hanna!

Hanada och Nora den 11/11-11

Hej alla bloggare! Den här väckan har vi varit på ICA med klassen. Först fick vi gå till stället där alla pantade burkar hammnade, där luktade det öl och äkligt. Sen fick vi gå till mejeriet. V fick gå in i ett rum där alla mejerivarorna man skulle fylla på fanns. Sedan fick vi gå till ett ställe där dom bakade bröd och bullar. Sedan fick vi gå till deras fika-rum och där fick vi provsmaka olika fruker. Bland annat drakfrukt, fysalis, passionsfrukt, olika meloner, ananas, och mango mm. Det var supermegaduper-roligt.

Hejdå alla frukter och grönsaker!

Thyra och Ilse!!

Vi har varit på ICA. Vi fick gå in och se hur det såg ut där bakom när man pantade. Det var någon som pantade när vi kollade. Vi fick lära oss om hur det ser ut där man bakar bröd. Vi fik se hur det ser ut i mejiriet. Vi fick också se hur det ser ut där dom stora lastbilarna kommer med mat. Vi fick smaka olika slags frukter det här är nåra avfrukternas namn på dom Ananas,persika,tagfrukt,drakfrukt,gul och orange melon,Passionsfrukt,granatäple och fysalis. HEJDÅ!