Hej på er!
Tänk att matteboken ska vara så viktig för barn, speciellt när de
är små. När blev matematik = mattebok? Var det när barnen fyllde 7år och
började första klass, eller var det när de som 1,5 åring satt i samlingsringen
på förskolan och räknade hur många barn som var närvarande? Kanske när de
byggde med stora klossar....ett jättehögt torn...etc?
Denna vecka har vi på skolan haft vinterlek tillsammans med
förskolorna Hoppet och Dungen. På skolan delade vi in oss i faddergrupper och
sedan fyllde vi på med grupper från förskolorna. Det är en härlig tradition som
vi har haft några år nu och varje år passar vi på att boka in samma vecka,
nämligen Pi-veckan, v12. Bilder och mer info om själva Vinterleken kommer
senare.
Vi i skolan behöver verkligen anstränga oss i att förklara,
påpeka, visualisera, påminna att matematikboken bara är en del av vad som är
matematik. Tex så har klassen fått ta del av den statistik som kommer varje
vecka som visar på hur väl besökt vår blogg är.
Först fick vi ta redan på hur man läste i tabellen, och hur man
kan ta reda på olika fakta ur den. Tex så såg vi att från den ena veckan till
den andra så hade antalet bloggläsare fördubblats från 44st till 88st! Wow!
Vilka räkneexempel vi fick sedan…..efter en stunds viss förvirring…klev fler
och fler på tåget och plötsligt hade vi en fantastisk uppfinningsrikedom och
fick uppgifter att lösa såsom ”Hur många förstagångsbesökare var det mellan
onsdag och söndag?”Hur många återkommande besökare var det på tisdagen och
lördagen tillsammans?” Viktiga begrepp prövades och tränades såsom ”Hur många fler
bloggläsare var det på söndagen jämfört med onsdagen? …och hur många färre
bloggläsare var det på onsdagen jämfört med söndagen?”
…….Fröken var riktigt nöjd och pratade om att nu hade vi tränat på
flera av målen som vi jobbar mot i ämnet matematik….barnens kommentar var…”får
vi äntligen börja jobba nu?”……..platt fall=)
//Fröken
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar