onsdag 30 november 2011

Att individualisera....olika fokus

Hittadae ett fantastiskt inlägg hos en av mina favoritbloggare Erica Lövgren i Piteå. Jag minns att jag sparade ner inlägget för att jag kanske behövde det "en regnig dag". Detta var i uppstarten av arbetet "att skriva sig till läsning". Jag minns att jag tänkte: "undrar om jag kommer hamna i detta flow någon gång?" Helt plötsligt inser jag att jag är där nu, idag, igår och förmodligen imorgon också. Jag delar med mig av henne lista som jag kan skriva under på varje punkt. Enda skillnaden är att vi inte skrev lövsagor, utan vi skrev faktatexter om den grekiska mytologin, Herkules hjältehistorier etc utifrån egenhändigt ritade tankekartor = kom-ihåg bilder. Och det var under ett oerhört fokuserat arbetspass som jag kände...det här är helt otroligt, det måste vara rätt. Äntligen känns individualisering fullt ut, inte omöjligt längre. Här kommer Ericas  tolkning:

Fokusera på varje elev! – Olika fokus!

Under ett arbetspass med samma uppgift har du möjlighet att ha olika fokus för olika barn. I dag skrev vi till exempel lövsagor. Uppgiften var samma för alla men med olika fokus. Jag leder eleverna in på sitt fokus under hela lektionspasset. De märker inte ens att jag gör det. Jag kan göra det genom att ställa frågor, kommunicera mina förväntningar och ge positiv förstärkning eller anpassa uppgiften. Exempel på fokus är:

... öva samarbete

... öva sin uttrycksförmåga

... öva sin lyssnarförmåga

... kunna formulera sig

... kunna kompromissa

... kunna hålla sig till ämnet

... kunna vara fokuserad under en längre tid

... öva sitt minne

... öva sin motorik

... öva sin flexibilitet

... öka sitt ordförråd

... lära sig bygga upp en berättelse

... lära sig känna igen helord

... lära sig spara

... lära sig skriva ut

... lära sig en viss bokstav

... lära sig läsa ljudenliga ord

... lära sig läsa ljudstridiga ord

... lära sig kritiskt granska texten

... lära sig ge råd

... lära sig ta ett råd

//NinnaK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar