torsdag 24 november 2011

Fröken filosoferar.....

Under denna vecka har vi fördjupat oss i skapelseberättelser. Oj, vad roligt det är! ”Är det sant!?” frågar barnen vilket ger upphov till mycket intressanta diskussioner och funderingar. Utifrån egyptiska gudasagor har vi avbildat oss som en rika faraoner…underbara porträtt finns att beskåda ovanför barnens hyllor i korridoren. Vi har även jobbat med den nordiska skapelseberättelsen och gjort tankekartor- ”kom-ihåg-bilder” där asken Yggdrasil med Asgård, Midgård och Jotenheim, Oden och hans bröder och festsalen Valhall ritats. Nu skriver barnen texter till sina bilder. Oj, vad mycket vi tränar på språket….att komma ihåg, återberätta muntligt, omsätta det i skrift. Härliga dagar med härliga barn.
Vi arbetar utifrån att vi lär tillsammans. Vi tränar oss i att kunna skriva, först tillsammans i helklass, sedan i mindre grupp, i par och till slut kanske jag kan det själv. Ett mantra som hörs många gånger hos oss är: "Det jag kan, det delar jag med mig till andra. Det jag ännu inte har lärt mig får jag av andra." Det tycker jag är bra...och väldigt Vygotskij=)

NinnaK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar