onsdag 16 november 2011

Att skriva sig till läsning ASL

...är ju det vi har jobat med under ettan och fortsätter med under tvåan och trean. Vi är nu ca 40 pedagoger i Umeå kommun som  träffas och tipsar varandra om hur man kan jobba och vad vi behöver tänka på. Många av de som är med i nätverket har precis påbörjat sin resa och berättar stolt över hur fint barnen jobbar och hur kul det är. Jag kan bara sitta och humma, nicka och stolt hålla med. Vilket fantastiskt arbetssätt det är att bygga på skrivandet som barnen oftast har satt igång redan innan förskoleklassen. Riktigt , riktigt spännande är det att nu ha börjat arbeta med pennan, få in bokstavsformerna med rätt handlag. Inser att jag inte lagt ut så många "skrivjobb" på länge, vilket självklart inte innebär att vi har slutat skriva, nejdå vi håller som bäst på att skriva både med pennan och datorn. Jag kommer att lägga ut lite arbeten som vi har haft uppsatt på väggarna där vi recenserar Kalle och chokladfabriken, vårt besök på Norrlandsoperan där vi fick se och höra symfoniorkestern uppföra Peter och vargen, samt lite exempel på hur det kan se ut när barnen tränar på att skriva bokstäver på rätt sätt. de tillfällen vi jobbat med att forma bokstäver har varit magiska. Är galet glad över att ha låtit barnen få ett år extra på att träna upp finmotoriken för nu går det så mycket bättre att få till de små rackarna. Som ett barn sa: "Jag har inte tittat upp på 10 minuter! Det här var jätteroligt. Får jag jobba lite mera?" Underbart! Vi utgår från Erica Lövgrens upplägg. Erica jobbar som läs- och skrivutvecklare i Piteå Kommun och har skrivit en fantastisk bok om arbetsmetoden. Så nu håller vi på att jobba med de bokstäver som bygger på samma rörelse - motsols dvs c, a,å,ä, d, g osv.  (inte då med dessa a utan med de som man skriver med....) hum, det här var svårt att beskriva i denna sena timme. Jag tror att ni förstår=).

2 kommentarer:

  1. Snygg blogg. Gillar flammorna och typsnittet :)
    Kul att ni är så många pedagoger som träffas för att dela erfarenheter. Superviktigt. När gjorde man det senast? När har man nånsin gjort det? Bara en sån sak - att faktiskt dela erfarenhet. Det ör stort / erica

    SvaraRadera
  2. Hej Erica! Vad kul att du hälsade på hos oss...barnen blev väldigt stolta när jag berättade att du hade både läst och skrivit=)

    Inser nu att jag var nog trött när jag skrev inlägget....flera stavfel och mening med stor bokstav bortglömd...usch och fy.

    Ha det så gott, och du får gärna länka bloggen till din samlingssida...om du tycker den passar in.

    Kram Ninna

    SvaraRadera