tisdag 29 maj 2012

Skoldag förr!

På torsdagen så var det pirrigt att komma hem från skolan det var ju trots allt skoldagen förr nästa gång jag gick till skolan. Innan jag gick till sängs så fick jag låna mammas rutiga klänning som jag tyckte passade perfa till skoldagen förr. När jag gick och la mig så var hela kroppen pirrig jag tänkte på vad vi skulle göra och äta sen somnade jag. På morgonen så var det vanligt i kön förutom kläderna såklart men när Ninna kom så vart de flesta tysta men inte riktigt alla. Vi fick namn som vi skulle ha på skoldag förr jag fick Ester och det fanns många fler namn som Albertina, Eugenia, Ingeborg, Ferdinand, Samuel, Ulrik men de här namnen var bara exempel på några barns namn i klassen. Vi fick ställa oss upp och säga 
-Godmorgon fröken Kristiansen och fröken Leman och magister Nilsson.
Jag gillar mer ämnena nu än då för man måste till exempel lägga armbågen på bordet och handen uppe i luften om man vill säga något det är jobbigt och skriv uppgifterna var inte heller bra för man fick ju inte skriva med vänsterhanden och jag är vänsterhänt och det var svårt att skriva med höger.
Varmt varmt varmt säger jag bara för när vi gick ut på rasterna så svettades jag ihjäl vvvvvvvvvvvvvvvvvvaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrmmmmmmmmmmt man var tvungen att vara i skuggan hela tiden jobbigt.
Boken Nils Holgerson var gammalt skriven och och den beskrevs väldigt bra den var lik tv programmet genom den där lilla meningen
-Han var så där en fjorton år,
hihi jag gillar den.
 Hujeda mig vad gött dubbel macka med fyra skinkor i och ägg falukorv bit och morot och mjölk sedan fick vi bullar bakade av Joumana och Hanada mums....
Dagen var jätterolig förutom det jag inte tyckte var roligt och den var bra för jag fick testa göra det barnen förr fick göra.
Av: Hanna/Ester                                                                    29/5-12

1 kommentar:

  1. Hej Ester.......jag menar Hanna=) Vilken härlig skildring du gjort av dagen då vi spelade teater och levde oss in i hur det kunde vara att gå i skolan för ca 100 år sedan.
    Ja, den meningen tycker jag också är underbar i Nils Holgersson. Selma Lagerlöf var en hejare på att skriva bra och beskrivande texter.
    Roligt att du tyckte om matsäcken. Mums vad goda bullar Joumana och Hanada hade bakat! Slurp!

    /Ninna

    SvaraRadera