tisdag 29 maj 2012

Vi i klass 2 på Sofiehemsskolan hade en skoldag om förr i tiden då vi klädde ut oss. Flickorna skulle ha på sig förkläden och hilkor och pojkarna skulle ha på sig kepsar och skjortor. Vi fick skriva på svartatavlor med krita och sudda med hartassaroch vi fick också skriva med reservoarpenna.
Jag tänkte att det skulle bli kul att ha en gammaldags skoldag.
Inan jag gick till skolan letade jag efter  en kläning som jag kunde ha. Jag valde en lila klänning som min farmor har sytt. Min mamma flätade mitt hår och satte i två vita rosetter med fjärilar på.
På morgonsamlingen som vi hadde var man tvungen att ställa sig upp och säja godmorgon och frökens efternamn och om man skulle säga något så var man också tvungen att ställa sig upp bredvid bänken.
Vår fröken läste en bok för oss. Den boken heter Nils Holgersons underbara resa. Min farmor har en sån gammal bok. På lunchen satt vi ute i gräset och åt. Vi åt macka, ägg, morot, äpple, korv och mjölk eller vatten.  Sen kom en klaskompis mamma och bjöd på bullar.  Jag tyckte att dagen var bra och rolig fast svettig. Det var svettigt för att det var så varmt och vi hade så varma kläder på oss !!!
              

1 kommentar:

  1. Anna, vad kul det var att läsa vad du tyckte om dagen. Det var en väldigt svettig men innehållsrik dag. Du var så fin i dina flätor och din klänning. Vad kul att din farmor också har boken om Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
    Vad tyckte du om att skriva på griffeltavla och med reservoarpenna?

    /Fröken Kristiansen

    SvaraRadera