måndag 28 maj 2012

SKOLDAGFÖRR!

Innan vi hade skoldag förr så tyckte jag det verkade kul att få testa på något nytt. När Ninna sa att vi någon dag skulle ha en skoldag som förr  så tyckte jag att det lät väldigt roligt. Hemma på morgonen så skulle vi flickor ha en klänning eller kjol. Flickorna skulle också ha uppsatt hår. På mogonen när Ninna och Fredrik kom in i klassrumet så stog vi upp och sa: godmorgon fröken Kristiansen och magister Nilsson. På morgonen så bad vi en bön och sjöng en sång. På lektionerna så fick vi bland annat träna skrivningen. När vi tränade att skriva så fick vi testa på att använda bläckhorn och doppa en speciell penna i. Sen tränade vi naturkunskap. På naturkunskapen så tog Ninna fram några plancher med till exempel blommor på. På rasten så fick vi inte göra lika många saker som man gör nuförtiden. Vissa gjorde ramsor och vissa gungade och vi gjorde lite olika saker. När vi skulle äta lunch så fick vi en liten påse med mackor, ägg, äpple, morot och korv. Sen läste vi Nils Holgerssons underbara resa. Jag tyckte dagen var väldigt rolig och rolig för att jag aldrig har gjort det förut. Det var kul och testa på och se vad dom gjorde förut.

Av Wilma

1 kommentar:

  1. Hej Wilma, det var roligt att höra att du tyckte om dagen. Du kom också ihåg massor av saker från dagen. Visst kändes det högtidligt att stå upp och hälsa godmorgon på detta sätt. Jag kände mig genast jättegammal när ni sa Fröken Kristiansen till mig.Och vad roligt det blev när ni sa Herr Nilsson till Fredrik........det lät som om Pippis apa var på besök=)!

    Kanske man kan få ett reportage om Skoldag förr i tidningen Skolnytt?

    /Fröken Kristiansen...jag menar Ninna!=)

    //Fröken Kristiansen

    SvaraRadera